O Zemiačiku na wandrówke.

Autor: Vladimír Hotár | 12.3.2014 o 14:51 | (upravené 12.3.2014 o 15:03) Karma článku: 11,45 | Prečítané:  510x

Viete, kto je vo Vašej domácnosti najväčší cestovateľ? Ste to Vy? Alebo niektorý rodinný príslušník? Ak sa Vám práve hlava zarojila spomienkami na minulé leto v Egypte a cítite sa byť ostrieľanými objaviteľmi, máte smolu. Skutoční svetobežníci u Vás doma totiž ležia vo Vašej chladničke!

Pohľad na scenériu Tatranských štítov, hrdo vztýčených z húšťavy banánovníkového pralesa by potešilo oko nejedného teplomilného estéta. Ale fakt je ten, že polrok povinne strávený v pľušti a kose nám miesto šťavnatého Zvolenského ananásu prináša akurát tak hrušky a jablká. Chtíč exotických chutí homo domestificus 21. storočia je tak odkázaný na import. A tak to asi má byť. Lenže...

 

Prechádzate sa v obchode „v zdravom oddelení“ a z debničiek nám dobre známych ovocín a zelenín počuť samé cudzie reči. Paradajka zo Španielska, paprika z Maroka, cesnak priplával z Číny... Dáva to logiku? Môže byť potravina, ktorá precestovala 15000 kilometrov lacnejšia, čerstvejšia a zdravšia, ako naša domáca? Asi tomu nerozumiem a ide o prirodzenú súčasť nášho veku, že svet je skrátka „na hlavu“. Čert ber logiku. Má to však ďalší háčik – ekologickú stopu.

 

Dôkladne triedime odpady. Papierové obaly hop do modrého smetiaku, mikrotény šup do žltého, poniektorí kvôli tomu veci aj rozpitveme, aby sme v pocite sladkej recyklovanosti potešili svoje moderné svedomie. No podstata opäť unikla. Decká sa dnes na školách učia o tom, že lodná doprava je najčistejšia. Platí to možno na Baťovom kanále či Dunaji, ale je to... presne naopak! Medzinárodná lodná doprava (cargo ships) patrí suverénne medzi najväčších znečisťovateľov životného prostredia, a zďaleka nejde o „absurdný“ prepravený objem tovaru vďaka scestovaným cesnakom na linke Šanghaj – Prievidza.

 

Pointa je v tom, že v snahe ušetriť prevádzkové náklady sú dnes lodné motory úmyselne konštruované a nastavené tak, aby spaľovali akékoľvek tekuté palivá. V praxi to znamená, že ropný tanker s výtlakom dajme tomu 200 000 ton, kým obopláva zemeguľu z bodu á do bodu bé kľudne spáli, a teraz sa podržte, aj desatinu svojho vlastného nákladu, t.j. surovej ropy. Aké svinstvá pri tom vznikajú a kde končia si môžete domyslieť sami. Problém jest v tom, že na lode operujúce v medzinárodných vodách sa nevzťahujú žiadne právne záväzné normy a predpisy. Zrátané a podtrhnuté, milióny ton ropných exhalátov v moriach a oceánoch len preto, aby naše zeleniny videli kus sveta.

 

Ak sa chceme správať zodpovedne a „pokrokovo“, je tu ďalšia výzva: Pozrime sa svojej budúcej zeleninke v obchode nie len na meno, ale aj na priezvisko. Obchodné reťazce robia iba to, čo im dovolíme. Malý bonus na záver. Správnou voľbou podporíte naše ruky, naše poľnohospodárstvo.

 

 

Je to skoro ako s prezidentmi, len výber je ľahší. A dôležitejší ,o)

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Minúta po minúte: Fico na sneme opäť útočil aj na médiá

Vo funkcii podpredsedov skončia Dušan Čaplovič a Pavol Paška.

DOMOV

Odhalila kauzu predsedníctva. Odkiaľ prišla Zuzana Hlávková?

Gymnázium, ktoré navštevovala, jej plánuje vyjadriť verejnú podporu.

EKONOMIKA

RegioJet skracuje svoje vlaky do Košíc, na prevádzku má málo vozňov

Jazdiť bude len so siedmimi vozňami.


Už ste čítali?